Saltar al contenido

“Sense talent per a les matemàtiques també es pot gaudir dels números”

3 julio, 2018

L’Acadèmic britànic Michael Atiyah reflexiona sobre els reptes de l’educació en super ESPECIALITATS I anima els estudiants a decantar-se per aquesta ciència exacta

A sobre 88 anys, aquest científic britànic viatja pel món per parlar de super gran passió, les matemàtiques. Al llarg de més de mig segle, ha contribuït a super desarrollo gràcies a diverses teories que li han valgut la Medalla Fields 1966 i el Premi Abel, conegut com el Nobel d’aquesta disciplina, el 2004. Va passar per Madrid per oferia una conferència de la mà de la Fundació Ramón Areces, institucions privades orientada al mecenatge científic, i la Reial Societat Matemàtica Espanyola (RSME). En aquesta visita, Atiyah, que ha Dut a cabo sobre investigacions entre les universitats de Cambridge, Princeton, Oxford i Edimburg, ha tenído temps per reflexionar sobre educació, un àmbit en el qual ha estat molt lligada durante tota super carrera.

Pregunta. Existeix el talent matemàtic?
Resposta. Sí. Com per a la música, per a les matemàtiques Fa falta una mica de talent. Però inclusiu qui no ho té puede aprendre a gaudir-ne. No tots som Mozart, però Podem apreciar la música. La tasca del professor per encoratjar l’alumne és primordial.

P. Però amb l’os que són, creu que algú no puede gaudir d’elles?
R. És clar, només necessites els estímuls adequats i una mica de pràctica. En general, a la gent li agraden. En els diaris hi ha pàgines dedicades a problemes, a sudokus … Vam gaudir Perquè suposen un repte per a la ment.

P. Però es puc gaudir de la MATEIXA manera que l’art, per Exemple?
R. Sí, només necessites una mica d’experiència, una mica d’ànim i que estén presentades de manera atractiva perquè capten la teva atenció. Es puc gaudir de la MATEIXA manera que una obra de teatre. Si es dolenta, no té entusiasmarà, però si es bona …

P. Com alentir als estudiants de suspendre aquesta assignatura?
R. dient-los que Feu un ESFORÇ por comprendre-les. A ningú li agraden les matemàtiques si no les Entén. Si No tens clar a què es Volen dedicar a super vida, les diria que estudien matemàtiques Fins on puguin Perquè seran molt útils en molts aspectes de su vida i en Moltes Professions. Les matemàtiques ens brinden una de les múltiples maneres que Hem de pensar, com els Softwares de Digititzacio. La nostra ment es molt complicada i utilitza altres intel·ligències com l’artística o l’emocional per gestionar situacions. Cap d’elles explica la vida per si mísmo.
Els matemàtics, a més, puc treballar en coalició amb Experts en moltíssimes disciplines. Especialment en el desarrollo del coneixement del cervell, el gran repte del nou segle.

P. Com animaria als pares que ven fracassar en matemàtiques a sobre fills?
R. Les diria que tinguin paciència i els alè i, sobretot, que no oblido estimular-los en altres aspectes: que els aixequen a exposicions, que les Ensenyar a llegir el diari i que, per què no, les Deixin veure la televisió.

P. Ha sentit parlar dels YouTubers que imparteix classes de matemàtiques en línia?
R. És clar que sí. Hem de fer servir tots els medios de comunicació disponibles amb fines Educatius. En el Passat Tenies la teva veu, les teves mans i la pissarra; ara POTS llegar a tothom des del teu ordinador. Això sí, es perillós per a l’espectador Perquè hi ha personatges populars de qualitat incerta. És un Merkel que cal córrer.

P. Molts joves graduats abandonen Espanya Perquè no en comte beques per a desenvolupar sobre investigacions. Què opina d’aquesta situació?
R. Els governs gasten molts diners en Moltes coses i no puc cobrir-ho tot. Alguns Països Fan més que altres, clar. M’adono Compte de que les entitats privades concedeixen cada vegada més Ajudes. Bill Gates o Mark Zuckerberg inverteix diners en educació pel Món i fundacions com la Ramón Areces l’Fan a Espanya. Aquest país Ha de pensar en sobre interessos i ser competitiva; si no, sobre estudiants se’n va a Altres economies.

P. Es beneficiosa la competitivitat entre Científics?
R. Sí, però jo destacaria Per sobre la cooperació. El món depèn d’ella. He col·laborat durante tota la meva vida. M’agrada l’intercanvi d’idees. Et Ajuda a aclarir els teus teories. Si he de explicar-algú, les comprendre millor, i rebut comentaris amb els quals complement mi treball. Jo que he viscut tant he après moltíssim, el problema ara es no oblidar-ho (riu).

P. que relacionen hi ha entre la filosofia i les matemàtiques?
R. Tenen Una relació molt estreta. Els grans filòsofs del passat, com Plató, també reflexionaven sobre matemàtiques. Contemporanis com el britànic Bertrand Russell, per Exemple, combinaven dues disciplines. Hi ha molts Exemples de filòsofs presents en l’Establiment dels pilars de les matemàtiques.

P. Què li sembla que estigui desapareixent la filosofia dels plans d’estudi?
R. És important que s’introdueixi la filosofia en els programes educatius, principalment en l’adolescència. Els plans d’estudi sempre porten polèmiques. L’educació canvia molt poc a poc, està massa lligada a la tradició. Els governs cometen l’error de desfer el que ha fet l’anterior en matèria educativa. Tot és un desastre i res passa. La societat canvia molt ràpid i l’educació molt poc a poc. L’educació és com un vaixell gegant. És difícil que mantingui el ritme de la societat.

P.¿Cuáles són les millors universitats per aprendre matemàtiques?
R. Jo posaria el focus a Alemanya, França i Rússia. També Estats Units: Harvard, MIT (Massachusetts Institute of Technology), Princeton, i, per descomptat, Regne Unit, amb Oxford i Cambridge.

P. Quins són els millors llocs per investigar?
R. Algunes universitats ofereixen beques molt generoses però que impliquen donar classes, el que retarda la teva investigació fins a sis o set anys. No és el cas d’Anglaterra, on són més curtes, de tres o quatre anys, i no t’obliguen a donar moltes classes. Hi ha institucions de gran prestigi en gairebé tots els països avui dia: Japó, Xina, Índia; a Sud-amèrica, especialment al Brasil. Té molt bones institucions, ho vaig comprovar quan vaig estar de visita a Rio.